Podstawowa wiedza o świetle w fotografii

Twoje ustawienie źródła światła względem sceny określa pozycję twoich cieni. Jest to podstawowa umiejętność fotografowania. Fotografia jest dwuwymiarowym medium, na którym uchwyciłeś trójwymiarowy świat. Aby więc zinterpretować przestrzeń, musisz użyć jakiegoś zamiennika przestrzeni. Cienie są tym substytutem. Gdy mózg widzi cienie na obrazie, automatycznie przypisuje im przestrzeń, ponieważ płaskie obiekty nie rzucają cieni.

Więc jeśli używasz oświetlenia frontalnego (takiego, w którym masz źródło światła na plecach), tworzysz całkowicie płaski obraz bez wyrazu przestrzeni. W końcu cienie są ukryte za fotografowanym obiektem. Tego rodzaju oświetlenie może być przydatne w niektórych czysto reprodukcyjnych pracach, ale nie ma ono miejsca w fotografii artystycznej. Im dalej umieścisz źródło światła ze sceny i aparatu, tym więcej otrzymasz cieni i im więcej miejsca wyrazisz.

Fotomama.wroclaw.pl – pomysłowa fotografia ciążowa!

Wielu fotografów, w szczególności początkujących, do ustawiania światła wykorzystuje przeważnie softbox. Nic w tym dziwnego. Są stosunkowo tanie, łatwe w użyciu a również przynoszą doskonałe wyniki. Tymczasem wraz z doskonaleniem zdolności oraz pojawieniem się nowych i bardziej skomplikowanych technik, trudno będzie nie oddać się pokusie wymyślnych modyfikatorów.

Jesteś w stanie modyfikować ekspozycję fotografii, ustawiając wartość ekspozycji. Zastosuj ujemnej wartości tej opcji, żeby ściemnić zdjęcie, bądź dodatniej aby rozjaśnić. Wykonaj zdjęcie jeszcze raz, sprawdź znowu ekspozycję i powtórz, jeżeli konieczne jest opcjonalne zmodyfikowanie ekspozycji.

Fotografowanie poruszających się przedmiotów nie należy do najprostszych spraw. W jaki sposób zrobić fotografie, żeby wyszły świetnie? Jeśli chcesz zaprezentować wrażenie prędkości na swoich zdjęciach, przesuń oko obiektywu wspólnie z szybkością kierującego się fotografowanego obiektu i rób zdjęcia z odpowiednio długim czasem otwarcia migawki w celu rozmycia tła. Przedstawienie ostrego obiektu w kadrze podczas rozmycia tła umożliwia bardziej korzystne wrażenie prędkości niż statyczne tło i rozmazane obiekty.

Ciekawa oferta profesjonalnych szkoleń z wizażu: http://lala.twoj-panienski.co.pl/

W dawnych czasach nie było czegoś tego typu jak tryb aparatu – wszystko było tworzone manualne. Fotografowie musieli manualnie sprecyzować przysłonę, szybkość otwarcia migawki a także dobrać właściwy typ filmu do swoich sprzętów. Aby oszacować moc i ilość oświetlenia, używano specjalnych urządzeń do pomiaru światła, które dostarczały dodatkowo dane o ekspozycji. Otrzymane dane w kolejnym etapie można było użyć w swoich aparatach.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s